21 June 2009

kejayaan....kegagalan...serta rahmat ALLAH

selepas solat maghrib berjemaah tadi...
saya dan sahabat yang lain diberi sedikit taujihat dan motivasi dari kakak kesayangan; kak faizah.
eerm....
beberapa hari lepas result final exam keluar,
mulanya saya tak ade hati untuk melihat result tapi akhirnya saya tengok jg result....
pada awalnya saya tak de perasaan tapi semasa berjalan pulang tiba-tiba saya berasa sebak...
tak tahu kenapa mungkin sebab emosi tidak stabil tambahan pula selepas melihat keputusan exam...
ada peningkatan dalam result tapi mungkin hati ini tak tahu bersyukur menyebabkan rasa tenang itu hilang.....
saya sampai rumah dan saya ceritakan kepada sahabat-sahabat yang lain...
mereka sedikit sebanyak menasihati saya
sehinggalah maghrib tadi,saya rasa saya tahu kenapa ALLAH tidak membenarkan saya begitu cemerlang untuk exam kali ini...
belum tentu apa yang kita suka kita akan memilikinya...
boleh jadi apa yang saya suka itu akan mendatangkan keburukkan kepada saya dan sesuatu yang saya tidak suka itu memberi kebaikkan kepada saya....
ape yang penting kepada saya adalah usaha yang telah saya lakukan untuk mendapat yang terbaik....
bukan hasil yang ALLAH pandang tp usaha dan niat yang paling utama...
keberkatan dari ALLAH itu yang saya harapkan kerana ilmu yang saya tuntut itu bukan untuk kegunaan semasa di dewan peperiksaan sahaja tetapi untuk sepanjang hidup saya....
kadang-kadang ujian dari ALLAH itu akan membuatkan kita berhenti dan berfikir semula apakah tujuan sebenar kita dihidupkan dan apakah tujuan kita melaksanakan sesuatu...
adakah redha ALLAH yang kita cari???
atau
pujian dan banggaan dari manusia yang kita kejar????
andai dengan kejayaan itu boleh menjauhkan saya dari ALLAH walau sejengkal saya lebih rela merasa perit kegagalan dari merasa hilangnya kasih ALLAH kepada saya kerana apa lagi yang saya ada melainkan ALLAH???
dan kepada siapa lagi saya boleh berharap dan mengadu sakitnya kegagalan selain ALLAH
kerana DIA yang menciptaku dengan sebaik kajadian,jadi DIA lebih mengetahui ape yang terbaik untukku...
dugaan itu tidak akan datang melainkan ALLAH kasih kepada hambanya....
kata dari kak faizah...tak pe kita tak dapat nak capai ape yang kita nak tapi yang penting kita telah berusaha dengan sebaiknya untuk mencapai target kita dan jangan putus asa...
berusaha lagi dan bersangka baiklah kepada ALLAH....

YA ALLAH,
kepadaMu hambaMU bermohon agar
KAU meluruskan langkahku
ikhlaskan niatku
berkati ilmu yang telah engkau berikan
dan pandanglah aku dengan pandangan kasih sayangMU
kepada siapa lagi aku boleh berharap??
tiada yang lain melainkanMU
kerana ENGKAU penciptaku
sesungguhnya ENGKAU lebih mengetahui apa yg terbaik untukku
oleh itu YA ALLAH kurniakan aku
apa yang terbaik untukku....
AMEEN.......

No comments:

Post a Comment